UX-copy writing

De beste weg naar Rome

Een mooi voorbeeld van wat UX-copy kan doen is de knop van 300 miljoen dollar. In plaats van ‘Register’ veranderde ze de tekst op een knop in ‘Continue’. Die aanpassing van die tekst op die ene knop zorgde voor een omzetstijging van 300 miljoen dollar. Er leiden meer wegen naar Rome, maar ik zou kiezen voor de beste.

Jouw klanten sneller naar Rome?

Aspecten van UX-copywriting

Alles moet logisch en makkelijk zijn

Het belang van de details

De online webshop of app-gebruiker is vaak erg ongeduldig. Yes, jij en ik ook. Ga maar eens na hoeveel geduld jij hebt als je een app downloadt of als je je inschrijft voor een maandelijkse nieuwsbrief. Dat komt vooral omdat we hoge verwachtingen hebben van de digitale wereld waarin we leven. En in een wereld van ongeduldige mensen, kan een knop die verwarring veroorzaakt zomaar de helft van jouw potentiële klanten wegjagen. Oftewel: alles moet logisch in elkaar zitten. Ik denk daar als UX-copywriter voor jou over na.

In de juiste tone of voice

Ook bij UX-copy belangrijk

Ook al is het doel van UX-copy vaak dat het zo duidelijk, efficiënt en conversieverhogend mogelijk is, er is altijd ruimte voor het invoegen van de juiste tone of voice. Het bekendste voorbeeld: Coolblue zou Coolblue niet zijn als ze geen slimme grapjes in hun tekst verwerkten.

Als onderdeel van het geheel

UX-copy komt nooit alleen

Ik werk samen met de UX-designer, de productowner en/of de contentstrateeg. Het fijne is dat ik graag en gemakkelijk samenwerk met zowel creatievelingen als degenen die vanuit het grote plaatje denken. UX-copywriting staat nooit alleen.

Blije voorgangers

Met UX-copy

Nancy Schuurmans, Senior Content Marketeer Zelfstroom

“Hij ontwikkelde een verhalende stijl die perfect past bij het merk.”

Zelfstroom

referenties

“Joep is erg fijn om mee samen te werken. Hij is snel, schrijft vlot en levendig voor zowel de doelgroep als zoekmachines. Hij is in staat ingewikkelde onderwerpen eenvoudig uit te leggen en daarin een verhalende stijl te ontwikkelen die past bij het merk. Hij reageert altijd snel, helpt deadlines te bewaken en denkt oplossingsgericht met ons mee. Hij weet ook gemakkelijk de kern te doorgronden waardoor je goed met hem kunt schakelen over opdrachten. Ondanks dat we elkaar nog nooit in real life hebben ontmoet kan ik bijzonder goed met hem samenwerken.”

Wiljan Schelle, Mede-eigenaar Perfect-Sales

“Al vanaf het eerste contact werd duidelijk dat Joep weet waarover hij spreekt.”

Perfect-Sales

referenties

“Via een potentiële relatie zijn wij op het spoor gekomen van Joep. Na zijn blogs gelezen te hebben, zijn we enthousiast geworden over zijn manier van schrijven. Omdat we zagen dat Joep ook SEO-teksten schrijft, hebben wij hem benaderd voor het schrijven van geoptimaliseerde content voor betere online vindbaarheid. Al vanaf het eerste contact werd duidelijk dat Joep weet waarover hij spreekt. Hij heeft de opdracht goed begrepen, zich goed ingelezen in de materie en helemaal uitgewerkt naar onze wensen. De kwaliteit van de content gecombineerd met zijn snelle manier van communiceren maakt van Joep een prettige partij om mee samen te werken.”

Mattijs Janssen, eigenaar en marketeer Janssen.nl

“Wij werken samen met Joep vanwege zijn moderne en menselijke schrijfstijl.”

Janssen.nl

referenties

“Wij werken samen met Joep vanwege zijn creatieve inslag en moderne en menselijke schrijfstijl. Hij is scherp en analytisch en weet zich elke keer weer in te leven in het verhaal van de klant. Die informatie zet hij om in duidelijk leesbare teksten die de doelgroep raken.”

UX-copy nodig?