UX-copy writing
De beste weg naar Rome
Een mooi voorbeeld van wat UX-copy kan doen is de knop van 300 miljoen dollar. In plaats van ‘Register’ veranderde ze de tekst op een knop in ‘Continue’. Die aanpassing van die tekst op die ene knop zorgde voor een omzetstijging van 300 miljoen dollar. Er leiden meer wegen naar Rome, maar ik zou kiezen voor de beste.
Jouw klanten sneller naar Rome?Aspecten van UX-copywriting
Alles moet logisch en makkelijk zijn
Het belang van de details
De online webshop of app-gebruiker is vaak erg ongeduldig. Yes, jij en ik ook. Ga maar eens na hoeveel geduld jij hebt als je een app downloadt of als je je inschrijft voor een maandelijkse nieuwsbrief. Dat komt vooral omdat we hoge verwachtingen hebben van de digitale wereld waarin we leven. En in een wereld van ongeduldige mensen, kan een knop die verwarring veroorzaakt zomaar de helft van jouw potentiële klanten wegjagen. Oftewel: alles moet logisch in elkaar zitten. Ik denk daar als UX-copywriter voor jou over na.
In de juiste tone of voice
Ook bij UX-copy belangrijk
Ook al is het doel van UX-copy vaak dat het zo duidelijk, efficiënt en conversieverhogend mogelijk is, er is altijd ruimte voor het invoegen van de juiste tone of voice. Het bekendste voorbeeld: Coolblue zou Coolblue niet zijn als ze geen slimme grapjes in hun tekst verwerkten.
Als onderdeel van het geheel
UX-copy komt nooit alleen
Ik werk samen met de UX-designer, de productowner en/of de contentstrateeg. Het fijne is dat ik graag en gemakkelijk samenwerk met zowel creatievelingen als degenen die vanuit het grote plaatje denken. UX-copywriting staat nooit alleen.
Blije voorgangers
Met UX-copy