Het is je beroep om iets te vinden van voetbal en voetballers. En het lijkt erop dat je altijd iets probeert te vinden wat niemand vindt. En ik maar denken dat je dat expres deed.
Ik dacht dat jij niet schreef om goed te analyseren, maar alleen maar om in groepsapps besproken te worden. Daarmee behoorde je wat mij betreft tot het afvoerputje van de journalistiek. Die voor het doel, hits scoren, de middelen heiligt. Het doel: tegen de haren instrijken van het gros. Jij bent als die goedkope ‘strong styling gel’ van de Etos die tegen een weerborstel instrijkt.
Je bent succesvol, want je wordt besproken. Ik zal je de dingen die over jouw kundigheid gezegd worden in de groepsapp besparen, maar je kunt dus stellen: je levert hits op, want wij lezen het om te zien wat voor idioots je nou weer opgetekend hebt.
En hoewel ik je er initieel van verdacht dat jij schrijft met de gedachte: hoe gaat deze goedkope gel tegen zo veel mogelijk haren instrijken? Denk ik inmiddels toch dat jij niet zo denkt. Die gel stinkt namelijk, maar het lijkt dus toch eerlijke stank te zijn. Het riekt naar oprechte onkunde en gebrek aan kennis van het spelletje.
En wat blijkt: jij hebt helemaal nooit gevoetbald. Voor mij de aap uit de mouw, want als je met die kennis jouw column over Henderson nog een keer leest, dan kom je erachter dat het precies die kennis is die je opdoet als voetballer, die jij ontbeert. Van alle mensen in Nederland, was jij klaarblijkelijk de enige die geen idee had waarom Henderson gehaald is.
Eigenlijk werd daardoor mijn afgunst jegens jou vervangen door een gevoel van respect. Niet vanwege de rommel die je schrijft dus, maar vanwege het feit dat je nooit gevoetbald hebt, dat je klaarblijkelijk niks van de belangrijke aspecten van voetbal begrijpt, en dat je desondanks nota bene chef voetbal bent geworden bij een van Nederlands grootste kranten. Je weet je broek op te houden met de rommel die je verkoopt. Als je het zo opschrijft dient het toch nog een nobel doel.
Dit voortschrijdende inzicht tijdens het schrijven van deze column, doet me mijn intentie veranderen van ‘je terechtwijzen’ naar ‘je waarschuwen’ Valentijn. Mijn waarschuwing: laat je niet misbruiken voor de hits! Het feit dat die stinkende, waterige Kruidvat-gel nog steeds te koop is, is niet vanwege nostalgie, kwaliteit of omdat hij zo veel ziel heeft, maar louter omdat hij zó goedkoop is dat hij blijft verkopen.
Kijk in de spiegel en vraag je af Valentijn: wil ik die goedkope, stinkende styling gel van de drogist zijn?
Plaats bericht
Nico Klerx
Mooie quote Joep, hij vindt zich altijd heel belangrijk en praat of hij de wijsheid heeft uitgevonden