8 februari, 2023
Naar blogMijn theorie waarom Angela de Jong zo veel op tv te zien is
En waarom ik denk dat ze ook snel weer van tv zal verdwijnen.
Vraag jij je ook weleens af waarom Angela de Jong zo veel op tv te zien is? Ik vroeg me dat ook af, want waar komt deze vrouw vandaan en waarom wordt ze in Godsnaam iedere keer weer opnieuw bij praatprogramma’s uitgenodigd? Nou, ik heb het me dusdanig vaak afgevraagd dat ik er een theorie over heb ontwikkeld. En wees gerust, als m’n theorie klopt, dan verdwijnt ze vanzelf ook weer van de buis. Sterker nog: ik voorspel dat Angela de Jong in februari van 2024, dus over een jaar ongeveer, nergens meer te zien is op tv. Mijn theorie berust op het feit dat het succes van Angela de Jong afhangt van een bepaald effect, hier nader te noemen als het Angela-de-Jong-effect.
Dat Angela-de-Jong-effect is denk ik hetzelfde effect dat optreedt wanneer je een filmpje kijkt van iemand die een hele dikke puist uit gaat knijpen. Je wil stoppen met kijken, maar je blijft kijken totdat het pus eruit komt. De laatste keer dat ik naar Angela de Jong op tv keek, bekroop me hetzelfde gevoel als toen ik als 16-jarig jongetje verdwaald was in de krochten van het internet en op een of andere darkweb-variant van Youtube was beland, waarop ik een filmpje aantrof met de titel “innocent man decaputated by terrorist”; een filmpje waarvan de content zich gemakkelijk laat raden. Dat filmpje had op mij het effect dat, hoewel ik wist dat dat wat ging gebeuren vreselijk, onmenselijk en misschien zelfs traumatiserend zou zijn, ik niet kon stoppen met kijken. Alsof ik betoverd werd door iets groters in mij dan mijn vrije wil, keek ik het filmpje af, waarna ik dit verschrikkelijke schouwspel op mijn netvlies gebrand had staan. Begrijp me goed, ik wil het kijken naar Angela de Jong in een talkshow helemaal niet vergelijken met het kijken naar een filmpje van de onthoofding van een onschuldige man door een terrorist, maar hè, ik wil wel meer dingen niet.
Ik denk dus ook dat dit Angela-de-Jong-effect bij heel veel mensen op dezelfde manier werkt. Mensen zappen niet weg, omdat ze gewoon willen weten hoe bijzonder goor die auditieve stront is die er nou weer uit dat veel te vierkante hoofd van d’r komt gespoten. En het feit dat mensen niet weg zappen als ze op tv is, wordt dan natuurlijk ook gezien in de kijkcijfers van de praatprogramma’s waar ze aanschuift. En het feit dat dat wordt gezien in de kijkcijfers, zorgt ervoor dat ze iedere keer weer wordt uitgenodigd en aanschouw: meer Angela de Jong op tv.
Wat een helse vicieuze cirkel! Hoor ik je denken.
Maar, zoals bij wel meer ogenschijnlijk vicieuze cirkels, komt ook hier vanzelf de oplossing. Want zoals je ook de nieuwsgierigheid verliest naar de uitkomst van puist-uitknijp-filmpjes én om de vergelijkbare reden dat ik nooit meer een filmpje kijk waarop iemand onthoofd wordt, zo zal de menigte ook de interesse in Angela verliezen. Op een gegeven moment weet je wat er komt en dat dat kut is.
Oftewel, het Angela-de-Jong-effect is denk ik een effect met een houdbaarheidsdatum, vergelijkbaar met de THT-datum van melk. Tot die datum kun je het nog wel gebruiken, maar daarna moet je goed ruiken en proeven voordat je het consumeert. Je zintuigen gebruiken. Daar heb je smaak voor nodig en zodra dat in het spel komt is het voor Angela de Jong natuurlijk einde oefening.
Ik geef d’r tot februari 2024. Laten we vooral hopen dat ze niet gepasteuriseerd is.
Plaats bericht