6 augustus, 2020

Naar blog
Actuele verhalen

Explosie Den Bosch met zeventien doden inclusief Belgische Tsaar bleek gepland

Ten eerste; België heeft geen Tsaar. Ten tweede; er was geen explosie in Den Bosch. Ten derde; er waren dus ook geen doden. Ten vierde; dit was dus allemaal ook niet gepland. Maar je klikte wel, want het was best interessant hè. Sorry voor deze misleiding.

Ernstig, vreselijk, crash, politie, doodrijden, lockdown, schokeffect, moordaanslag, doden, explosie, gewonden. Dit lijken random woorden, maar het zijn de sleutelwoorden uit de titels van de meest gelezen nieuwsitems op NU.nl. Nu ben ik me ervan bewust dat er altijd wel dingen gebeuren die minder fijn zijn, maar als je de voorpagina van NU.nl leest lijkt het net of de wereld overstroomt én in de fik staat op het moment dat er iemand een aanslag pleegt terwijl je verkracht wordt.

Het probleem is dat je bij zulke woorden een ernstige klikneiging krijgt, schijnbaar. De kans is aanwezig dat je zojuist even bent gaan kijken wat NU.nl momenteel liet zien, omdat het zo heftig klinkt. Als die elf woorden hierboven in de trend waren van ‘bloemen, vogeltjes en bekwaam’, dan was je waarschijnlijk minder nieuwsgierig geweest. En dat nieuwsgierige, dat is het enige waar NU.nl het voor doet.

Jou informeren of op de hoogte houden van de laatste belangrijke gebeurtenissen is niet heel belangrijk. Shockeren is het nieuwe informeren, zolang jij maar klikt. Het welbekende ‘jij bent niet de klant, maar het product dat verkocht wordt’ is hier toepasselijk. Men maakt geen nieuws om jou te informeren, maar om jou te trekken en om waarde voor adverteerders te creëren. Het gaat NU.nl er niet om wat hun gitzwarte schijtstroom aan informatie doet met jou als persoon en jouw kijk op de wereld. Het gaat erom dat je klikt. En logisch ook, want NU.nl moet nu geld verdienen.

Als je ‘bezoekersaantallen NU.nl’ googelt krijg je ook een prachtige verkooppagina van DPG Media (het bedrijf achter NU.nl), dat trots vertelt hoeveel bezoekers NU.nl maandelijks (7 miljoen unieke bezoekers) wel niet trekt. Het prachtige stukje van de hoofdredacteur van NU.nl: NU.nl wil op elk moment, voor iedereen, het beste overzicht bieden van alles wat je moet en wilt weten. Zodat je op de hoogte bent, mee kunt praten en snapt wat er gebeurt in de wereld. Al twintig jaar doen we dit met trots voor ruim 7 miljoen unieke bezoekers per maand. Dat is eigenlijk een beetje het equivalent van: Iedereen kijkt naar mij omdat ik zulke mooie en informerende verhalen vertel. Niet omdat ik mezelf altijd in de fik steek en een hand afhak als ik me verveel, dat is bijzaak hoor. Al heel lang komen 7 miljoen mensen naar mij kijken voor mijn fikkende ellenbogen mooie en informerende verhalen. Onzin. Mensen gaan niet naar NU.nl voor de mooie verhalen, maar omdat ze benieuwd zijn hoe die fikkende ellenbogen eruitzien.

En dat er naast de verschrikkelijke video’s van een enorme explosie in Beiroet doodleuk advertenties voor kinderfilms van Disney te zien zijn, dat doet er – voor zowel adverteerder als NU.nl – klaarblijkelijk niet toe. AD.nl is van hetzelfde laken een pak. Zij schromen niet om onzorgvuldig om te gaan met zaken waar zorgvuldig mee omgegaan dient te worden. Zo titelen ze over de koude oorlog alsof het over een geel zomerjurkje met stippen gaat: “De kernwapenwedloop uit de Koude Oorlog is helemaal terug”. Er staat nog net geen “Uitstekend te combineren met daadwerkelijke ontploffingen in Syrië voor bij je dagelijkse kop ochtendkoffie”.

Dat gezegd hebbende; het zou mooi zijn als je bij de Starbucks naast je koffie ook het soort nieuws zou moeten bestellen. Ik vraag me af hoe vaak een volgende bestelling dan geplaatst zou worden. “Doe mij maar een explosie ergens ver weg, wat coronagerelateerde lockdownperikelen, minimaal één vreselijke crash, een seksschandaal van een willekeurige BN’er en het schrappen van een hoop banen, maakt niet uit waar, bij mijn Frappuccino.”

Grote kans dat die Starbucks-medewerkers zich dan af gaan vragen hoe mensen het eigenlijk in hun hoofd halen om, naast die Frappuccino, ook zo veel mentale rommel naar binnen te smijten.


Een melding in je inbox als er weer een nieuw verhaaltje online komt? Meld je in 7 seconden (afhankelijk van hoe snel je typt) aan.

[rainmaker_form id=”224″]